S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.
Neviete si rady? Zavolajte. +421 948 215 470 (Po-Pia, 7:30-16:30 hod.)

Príprava auta na zimu: krok za krokom

07.11.2023

Príprava auta na zimu: krok za krokom

Prečo je dôležité pripraviť auto na zimu?

Zima je náročným obdobím pre autá. Nízke teploty, sneh, ľad a posypová soľ môžu spôsobiť problémy s motorom, brzdami, pneumatikami a ďalšími komponentmi. Preto je dôležité pripraviť auto na zimu, aby ste sa vyhli nepríjemným prekvapeniam a zabezpečili si bezpečnú jazdu.

Aké sú najčastejšie chyby, ktorých sa vodiči dopúšťajú pri príprave auta na zimu?

Medzi najčastejšie chyby, ktorých sa vodiči dopúšťajú pri príprave auta na zimu, patria:

  • Neskontrolujú si stav zimných pneumatík. Zimné pneumatiky sú najdôležitejším bezpečnostným prvkom v zime. Ak sú pneumatiky opotrebované alebo majú nesprávny dezén, môžu výrazne znížiť priľnavosť auta k vozovke a zvýšiť riziko nehody.
  • Neskontrolujú si stav autobatérie. Autobatéria je dôležitá pre štartovanie motora v zime. Ak je autobatéria opotrebovaná, môže mať problém naštartovať motor, najmä pri nízkych teplotách.
  • Neskontrolujú si stav brzdovej kvapaliny. Brzdová kvapalina môže v zime zamrznúť, čo môže viesť k zníženiu účinnosti bŕzd.
  • Neskontrolujú si svetlá. V zime sa skôr stmieva, preto je dôležité, aby boli svetla auta v dobrom stave.

Čo všetko by ste mali skontrolovať a prípadne vymeniť pred zimou?

Tu je niekoľko tipov, čo všetko by ste mali skontrolovať a prípadne vymeniť pred zimou:

  • Zimné pneumatiky: Zimné pneumatiky majú špeciálny dezén, ktorý zlepšuje priľnavosť k vozovke v zime. Hĺbka dezénu zimných pneumatík by mala byť minimálne 4 mm. Zimné pneumatiky sú povinné od 15. novembra do 31. marca aj v prípade, že nemrzne, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy.
  • Akumulátor: Ak je akumulátor starší ako 3 roky, je vhodné ho nechať skontrolovať.
  • Brzdová kvapalina: Brzdová kvapalina by sa mala meniť každých 2 roky.
  • Osvetlenie: Skontrolujte, či všetky svetlá v aute fungujú správne.
  • Stierače a ostrekovače: Skontrolujte, či sú stierače v dobrom stave a či ostrekovače dostatočne striekajú kvapalinu. Taktiež nezabúdajte na nemrznúcu zmes do ostrekovačov
  • Karoséria a lak: Naneste na karosériu a lak ochranný vosk, ktorý pomôže predísť korózii.
  • Vybavenie do snehu a ľadu: Nezabudnite si do auta pripraviť lopatu, škrabku na sneh a ľad, snehové reťaze a ďalšie potrebné vybavenie.

Dôležité rady na prípravu auta na zimu

  • Prípravu auta na zimu začnite včas. Nečakajte na poslednú chvíľu, aby ste si všetko stihli skontrolovať a prípadne vymeniť.
  • Ak si nie ste istí, ako si niečo skontrolovať alebo vymeniť, nechajte to na odborníka.
  • Pri jazde v zime buďte opatrní a dodržiavajte bezpečnú jazdu.

Ako vybrať správne zimné pneumatiky

Zimné pneumatiky sú najdôležitejším bezpečnostným prvkom v zime. Ak sú pneumatiky opotrebované alebo majú nesprávny dezén, môžu výrazne znížiť priľnavosť auta k vozovke a zvýšiť riziko nehody.

Pri výbere zimných pneumatík je potrebné zvážiť niekoľko faktorov:

  • Typ vozidla: Zimné pneumatiky sa vyrábajú pre rôzne typy vozidiel, vrátane osobných automobilov, SUV, nákladných automobilov a autobusov. Je dôležité vybrať si pneumatiky, ktoré sú vhodné pre váš typ vozidla.
  • Rozmer: Zimné pneumatiky sa vyrábajú v rôznych rozmeroch. Je dôležité vybrať si pneumatiky, ktoré majú správny rozmer pre vaše vozidlo.
  • Hĺbka dezénu: Hĺbka dezénu zimných pneumatík by mala byť minimálne 4 mm.
  • Typ dezénu: Zimné pneumatiky majú špeciálny dezén, ktorý zlepšuje priľnavosť k vozovke v zime. Pri výbere pneumatík je dôležité zvážiť typ dezénu, ktorý je vhodný pre vaše jazdné podmienky.
  • Cena: Zimné pneumatiky môžu byť drahšie ako letné pneumatiky. Je dôležité si vybrať pneumatiky, ktoré vyhovujú vášmu rozpočtu.

Parametre pneumatiky

  1. Šírka pneumatiky v milimetroch
  2. Profilové číslo (výška) nie je výška pneumatiky v mm, ako sa mnohí mylne domnievajú. V skutočnosti to je percentuálny pomer výšky bočnice a šírky pneumatiky. Napríklad pri pneumatike 205/55 R16 by sa výška pneumatiky v mm vypočítala ako 55% z 205 mm.
  3. Vnútorný priemer pneumatiky v palcoch. Tento údaj musí byť zhodný s priemerom disku. 
  4. Index nosnosti (LI - čiže Load Index). Index nosnosti udáva maximálne možné zaťaženie pneumatiky v kg. Nachádza sa aj v technickom preukaze za rozmerom pneumatiky. Upozorňujeme, že podľa zákona môžete používať pneumatiku iba s rovnakým alebo vyšším indexom záťaže ako máte uvedený v TP vozidla!
  5. Index rýchlosti (SI - čiže Speed Index) udáva maximálnu konštrukčnú rýchlosť pneumatiky. Predpísaný index rýchlosti vášho vozidla nájdete tak isto v technickom preukaze za indexom nosnosti. Upozorňujeme vás, že môžete používať iba rovnaký, alebo vyšší index rýchlosti ako máte uvedený v TP! Výnimka je u zimných pneumatík, kde môžete používať pneumatiky s indexom rýchlosti o jeden stupeň nižším ako máte predpísaný. Napríklad, keď máte v TP predpísaný rýchlostný index H (do 210 km/h), vaša zimná pneumatika môže mať rýchlostný index T (do 190 km/h), pozri tabuľku nižšie
  6. XL je skratka, s ktorou sa stretnete na bočnici pneumatiky, ktorá má zosilnenú konštrukciu, čiže vyšší index nosnosti ako je bežne vyrábaný pri danom rozmere. U niektorých výrobcov sa stretnete s označením RF (reinforced).
  7. ZP (používa Michelin), ROF (Goodyear), DSST (Dunlop), SSR (Continental). Pokiaľ máte na bočnici vašej pneumatiky uvedené jedno z týchto označení v závislosti od výrobcu, jedná sa o pneumatiku s núdzovým dojazdom (dojazdová alebo runflat pneumatika)
  8. DOT – dátum výroby pneumatiky. Tento údaj taktiež nájdete na bočnici každej pneumatiky. Prvé dve čísla sú týždeň a posledné dve rok výroby pneu. Napríklad pneumatika s DOT 3213 bola vyrobená v 32. týždni roku 2013
  9. M+S (mud – blato, snow – sneh). Všetky pneumatíky označené týmno symbolom spĺňajú podmienky vyhlášky o zimnom použití. Upozorňujeme, že označením M+S bývajú označené aj celoročné pneumatiky. Preto ak chcete výlučne zimnú pneumatiku, mala by byť pri tomto označení znázornená aj snehová vločka.

Ako vybrať správnu veľkosť zimných pneumatík

Veľkosť zimných pneumatík by mala byť rovnaká ako veľkosť letných pneumatík, ktoré používate. Ak nie ste si istí, akú veľkosť pneumatík potrebujete, môžete sa poradiť s predajcom pneumatík.

Ako skontrolovať hĺbku dezénu zimných pneumatík

Hĺbku dezénu zimných pneumatík môžete skontrolovať pomocou hĺbkomeru alebo pomocou dvojeurovej mince. Ak je hĺbka dezénu nižšia ako 4 mm, je potrebné pneumatiky vymeniť. Ak vložíte dvojeurovú mincu do pneumatiky nemali by ste vidiet striebornú časť mince, ak ju vidíteje najvyšší čas vymeniť pneumatiky za nové.

Ako vybrať správny typ dezénu zimných pneumatík

Pri výbere typu dezénu zimných pneumatík je dôležité zvážiť typ vozovky, po ktorej budete jazdiť. Ak budete jazdiť hlavne po mestských uliciach, môžete si vybrať pneumatiky s menej agresívnym dezénom. Ak však budete jazdiť hlavne po horských cestách, budete potrebovať pneumatiky s agresívnejším dezénom, ktorý poskytne lepšiu priľnavosť na ľade a snehu.

Čo skontrolovať pri príprave auta na zimu

Keď sa blíži zima, je dôležité pripraviť svoje auto na náročnejšie podmienky. Správna príprava vám pomôže zaistiť bezpečnosť a spoľahlivosť vášho vozidla.

Tu je niekoľko dôležitých vecí, ktoré by ste mali skontrolovať pred zimou:

  • Zimné pneumatiky

Zimné pneumatiky sú najdôležitejším bezpečnostným prvkom v zime. Ak sú pneumatiky opotrebované alebo majú nesprávny dezén, môžu výrazne znížiť priľnavosť auta k vozovke a zvýšiť riziko nehody.

Hĺbka dezénu zimných pneumatík by mala byť minimálne 4 mm. Ak je hĺbka dezénu nižšia, je potrebné pneumatiky vymeniť.

Okrem hĺbky dezénu je dôležité skontrolovať aj celkový stav pneumatík. Pneumatiky by nemali byť prasknuté, popraskané alebo zdeformované.

 

  • Akumulátor

Akumulátor je dôležitým prvkom pre štartovanie motora. Ak je akumulátor opotrebovaný, môže mať problém naštartovať motor, najmä pri nízkych teplotách.

Akumulátor by mal mať dostatočný voľný priestor na strane akumulátora, aby sa počas mrazov nezahrieval.

Ak si nie ste istí, či je váš akumulátor v dobrom stave, nechajte si ho skontrolovať v servise.

  • Nemrznúca zmes

Nemrznúca zmes chráni motor pred zamrznutím. Ak je nemrznúca zmes v motore nízkej kvality alebo riedka, môže zamrznúť a poškodiť motor.

Nemrznúca zmes by mala byť vhodná pre teploty, ktoré sa vo vašej lokalite vyskytujú.

Tlak v nemrznúcej kvapaline by mal byť v rozmedzí 1,0 až 1,5 baru.

  • Brzdová kvapalina

Brzdová kvapalina je dôležitá pre bezpečné brzdenie. Ak je brzdová kvapalina nízkej kvality alebo riedka, môže sa variť a spôsobiť stratu účinnosti bŕzd.

Brzdová kvapalina by mala byť vymenená každých 2 roky.

  • Osvetlenie

V zime je tma skôr a dlhšie, preto je dôležité, aby bolo vaše osvetlenie v dobrom stave.

Skontrolujte, či všetky svetlá v aute fungujú správne.

Ak sú stierače opotrebované alebo poškodené, je potrebné ich vymeniť.

Ak sú ostrekovače nefunkčné, je potrebné ich opraviť alebo vymeniť.

  • Karoséria a lak

Soľ a posypová soľ môžu poškodiť karosériu a lak vášho auta.

Aby ste tomu zabránili, naneste na karosériu a lak ochranný vosk alebo lak.

  • Vybavenie do snehu a ľadu

V zimnom období je dobré mať v aute vybavenie, ktoré vám pomôže v prípade, že sa ocitnete v ťažkých podmienkach.

Medzi základné vybavenie patrí lopata, škrabka na sneh a ľad, snehové reťaze a primerané oblečenie.

Príprava auta na zimu si vyžaduje čas a úsilie, ale je to investícia do vašej bezpečnosti a spoľahlivosti vášho vozidla.

Ak si nie ste istí, ako skontrolovať niektoré z uvedených vecí, nechajte si to urobiť v servise.

Vytvorené systémom www.dropareal.sk

MGUwYmI0OW